Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Samarbejde med Sdr. Bjert skole

Sådan samarbejder vi i Sdr. Bjert omkring overgangen fra børnehave til skole.

 

Vi har i Bjert to institutioner som vi hovedsagligt modtager skolestartende børn fra. I vores samarbejde er vi optaget af, at overgangen bliver en positiv oplevelse for børn og voksne og at skiftet giver en følelse af sammenhæng og samhørrighed.

For at opnå tryghed i processen for børn, forældre og pædagoger, har vi et tæt samarbejde institutionerne imellem. 

Et vigtigt element i samarbejdet, er kendskab til hinandens hverdage, rytmer og udfordringer. Områder som vi tilstræber at blive klogere på gennem løbende dialoger og evalueringer, der betyder at vi oplever vores samarbejde som en dynamisk proces, hvor vi løbende videreudvikler aftaler, opgaver og pædagogisk praksis.

Overgangen har vores særlige bevågenhed og vi har afprøvet forskellige scenarier i tilrettelæggelsen. Vores nuværende måde at tilrettelægge forløbet på, har vist sig at være meget tilfredsstillende.

Indskolingsleder og ledelserne fra børnehaverne mødes:

  • I oktober måned (pædagogisk drøftelse)

  • I januar måned (planlægning af GLO)

  • I maj måned (evaluering af GLO) med deltagelse af ledere og personale.

Personalet som skal være i GLO mødes:

  • I januar/februar måned afleveres den skriftlige overlevering.

  • I februar måned (planlægning af GLO)

  • I marts måned (mundtlig overlevering)

  • I marts måned (afholdelse af informationsmøde for forældre)

  • I maj måned (evaluering af GLO) med deltagelse af ledere og personale.

Besøgsdage:

  • Pædagogerne fra skolen besøger børnene i børnehaverne.

  • Børnehaverne besøger skolen en formiddag.

  • Børnene inviteres i børnehaven på besøg når de er startet i 0. klasse

Samarbejde/faglig udvikling:

  • Vi prioriterer at personalet kommer på besøg ved hinanden (praksiskendskab)

  • Vi afholder en fælles temaaften i efteråret for alt pædagogisk personale.

 

Vi er optaget af, at leg er grundlæggende i arbejdet med de sociale kompetencer. ”Leg er udgangspunkt for de processer, som barnet indgår i, og som de voksne har ansvar for at rammesætte.” (Jf den styrkede pædagogiske læreplan 2018)