Søvn og mad – 2 vigtige ting i det lille barns verden

Her handler det om søvnen… og nedenstående er det anbefalede søvnbehov i døgnet:

½ - 1 år:     14 – 15 timer

1 – 3 år:      12 – 14 timer

3 – 6 år:      10 – 12 timer

Søvn er en biologisk størrelse, der styres af to faktorer: Barnets indre ur/døgnrytmen og barnets søvnbehov. Når barnet sover restituerer kroppen, og hjernen bearbejder indtryk og lagrer ting fra dagen og vejen. Så en god søvnrytme ligger – ligesom mad – grundstenen for god udvikling og trivsel.

Vuggestuebørn er aktive. Det kræver en lur eller to i løbet af dage

Børn skal have mulighed for at sove, når de er trætte. Så en lur en til to gange er helt normalt.

Vuggestuebørnene sover i krybber/ barnevogne i vores krybberum hele året – og i den samme krybbe hver dag. Vi sørger for dyner og sengebetræk samt vask af dette. Alt efter årstiden skal I have sovetøj (sovedragt, hue u. snore, vanter, sokker). Medbring evt. sut og sovedyr.

Vi har babyalarmer, men vi kigger også til børnene ind i mellem.

I vuggestuen skaber vi trygge og gode putteritualer med børnene. Når vi gør klar til at putte, foregår det stille og roligt, så barnet hurtigt kan finde roen. Når de vågner er det på samme måde - at der er tid til at vågne op og blive klar til næste del af dagen.

Vi samarbejder med forældre, om at få skabt den bedst mulige søvnrytme for barnet. Det er f.eks. altid muligt, at få en ekstra lur i vuggestuen, hvis barnet har haft en urolig nat.

I takt med at børnene bliver ældre ændres også deres søvnbehov og der kan aftales en nedtrapningen af middagsluren. Aftales det at vi vækker barnet, så er det vigtigt at barnet skal trives i sin vågentid efter 2 ugers indkøring i rytmen. Det anbefales dog, at en lur varer mindst 1 ½ time.

Det kræver kræfter at gå i børnehave en hel dag.

Når man er 3 år og helt ny i børnehaveverdenen, så er der meget der skal undersøges og begribes. Det kan godt kræve en middagslur for at være klar til eftermiddagens leg.

Har dit barn brug for en lur, så aftal det med stuens personale. Så sørger vi for at dit barn bliver puttet.

Vi har madras, pude og tæppe – og børnene puttes indenfor. Sovedyr, sut etc må gerne medbringes.

I takt med at børnene bliver ældre ændres også deres søvnbehov og der kan aftales en nedtrapningen af middagsluren. Aftales det, at vi vækker barnet, så er det stadig vigtigt at barnet trives i sin vågentid.