Samarbejdet med forældre om børns trivsel og læring
Et samarbejde går begge veje, så forældre kan forvente at vi kommer med faglighed og engagement – ligesom vi forventer, at forældre holder sig løbende orienteret, byder ind med spørgsmål, undren men også med loyal opbakning.
Rammen for vores samarbejde:
Den daglige kontakt ved modtagelse og afhentning – omdrejningspunktet i samarbejdet.
Brug af digitale medier som SMS`er og AULA.
Kontaktbesøget 1-2 uger inden barnet starter. Temaet er: Bliv tryg ved at aflevere barnet i en ny og stor verden. Så info om institutionen og dagligdagen; Rundvisning; Plads til spørgsmål og info om barnet og den nye familie. Aftale om indkøring etc,
Opstartssamtale efter ca. 3-4 måneder. Her taler vi om barnets udvikling, ressourcer, sociale relationer og barnets generelle trivsel i børnehaven. Forældrene kan give feedback til os, på hvordan de oplever opstarten og deres barns trivsel.
Omkring 4-årsalderen tilbyder vi igen en samtale om jeres barns trivsel og udvikling.
I forbindelse med skolestart inviteres forældre til en samtale. I denne samtale gør vi en status på hvor langt barnet er i sin udvikling og parathed til skolestart. I samarbejde med forældrene skitserer vi barnets udviklingspunkter og rammesætter det videre forløb så vi i fællesskab kan gøre barnet mest mulig parat til skolestart.
Forældre skal/kan til hver en tid dele evt. bekymring vedrørende ens barn. Ligesom personalet til hver en tid deler deres bekymringer og glæde med forældrene.
Slår vores viden/handlemuligheder ikke til, råder vi i Kolding Kommune over følgende eksterne rådgivnings muligheder:
Sunde Børn/glade børn/Sundhedscenter Kolding
Invest in Play – et forældrekursus for ganske almindelige forældre
Familiehuset – muligheder for anonyme samtaler
Socialrådgivere i dagtilbud – konkret hjælp i akutte situationer
Pædagogisk psykologisk rådgivning (Fysioterapeut, psykolog og tale-hørekonsulent)
Home start